1. BENDROJI DALIS
Valstybingumo atkūrimas
atvėrė naujas, tautos siekius atliepiančias, Lietuvos socialinės,
kultūrinės, ekonominės bei politinės raidos perspektyvas. Lietuvos
visuomenė kartu su kitais postkomunistiniais kraštais išgyvena esmingo
istorinio posūkio metą, kuris duoda Lietuvai galimybę, įsijungiant
demokratinės Europos sąrangon, maksimaliai išlaisvinti okupacijos metais
slopintas tautos kūrybines galias, sukurti modernią, atvirą, polilogišką,
darnią laisvų piliečių visuomenę. Šį
permainų laiką žymi sparti idėjinė visuomenės poliarizacija, ekonominių
bei socialinių santykių dinamizmas, informacinės technologijos ir mokslinių
gamybos pagrindų svarbos didėjimas, asmens savarankumo ir iniciatyvumo
stiprėjimas.
Istorinis tautos raidos posūkis
reikalauja visuomenės mentaliteto kaitos: pamatinių demokratijos vertybių
įsisąmoninimo, naujo politinio ir ekonominio raštingumo, dorinės kultūros
brandos. Šie visuomeninio gyvenimo pokyčiai įmanomi
tik radikaliai reformuojant Lietuvos švietimą, keliant jam esmiškai naujas
užduotis. Nes švietimas – pamatinis visuomenės raidos veiksnys, visų
socialinių reformų pagrindas. Kita vertus, švietimas įstengs deramai atlikti
savo vaidmenį tik tuomet, kai jo raida lenks bendrąją visuomenės raidą.
Taigi būtina, kad švietimas taptų prioritetiškai Lietuvos valstybės remiama
sociokultūrinės veiklos sritimi.
Reformuoto Lietuvos švietimo paskirtis – ne
pateisinant įteisinti susiformavusias socialines
bei ideologines struktūras, bet duoti pagrindą dinamiškai atsinaujinančiai
visuomenei, atvirai ir kritiškai visuomenės
sąmonei.
Reformuoto ugdymo pagrindinis tikslas – savaranki ir
kūrybinga, maksimaliai jau mokykloje savo
gebėjimus išskleidžianti asmenybė.
Reformuota mokykla turėtų
padėti asmeniui atsiskleisti socialinėje ir kultūrinėje erdvėje, brandinti
kultūrinę savimonę ir nuostatą, kad jis yra ne vien gimtosios kultūros
vartotojas, bet ir jos kūrėjas, atsakingas už jos raidą ir identiteto
išsaugojimą.
Lietuvos švietimas grįstinas
glaudžiu šeimos, mokyklos ir visuomenės bendradarbiavimu. Mokykla kuriama
kaip šeimai ir visuomenei atviras kultūros židinys.
Savarankaus ir pilnaverčio
tautos gyvenimo esminė prielaida – reformuotos
mokyklos ugdomas asmuo – naujam krašto istorinės raidos laikotarpiui
subrendęs ir įsipareigojęs, sąmoningas, savarankiškai apsisprendžiantis,
socialiai veiklus, savo pasaulėžiūrą grindžiantis tautos ir bendrosiomis
žmogaus vertybėmis, gebantis kompetentingai ir atsakingas dalyvauti
demokratinės visuomenės bei valstybės kūrime ir plėtotėje.
Šioje koncepcijoje švietimas suprantamas kaip
istoriškai susiformavusių tikslingų veiklos
būdų bei organizacinių struktūrų visuma, kurios paskirtis įgyvendinti
asmens ir visuomenės ugdymo tikslus.
Asmens ugdymas – tai būtinų
sąlygų individo prigimtyje glūdintiems gebėjimams kūrybiškai reikštis,
perimant ir plėtojant kultūrą, visuma. Taip apibrėžiamas ugdymas apima
mokymą – mokymąsi, lavinimą – lavinimąsi, auklėjimą – saviauklą.
Okupacijos sąlygomis
prasidėjusioje švietimo reformoje sąlygiškai galima išskirti keturis
etapus:
I reformos etape (iki 19990 m. kovo 11 d.) atlikti šie
darbai:
paskelbta (1988 m. pabaigoje) Tautinės
mokyklos koncepcija;
pradėtos burti Lietuvos
pedagogų, mokslininkų, menininkų jėgos, siekiant sukurti naujas, savosios
tautos kultūra pagrįstas ugdymo turinio programas, vadovėlius, mokymo
priemones;
parengti teoriniai švietimo reformos pagrindai
(mokyklų tipų, ugdymo turinio koncepcijos) bei
juridiniai reformos dokumentai (Švietimo įstatymas, mokyklų nuostatai ir
t.t.).
II etape, prasidėjusiame
atkūrus Lietuvos valstybę:
reorganizuotos švietimo valdymo struktūros
– Kultūros ir švietimo ministerija, savivaldybių švietimo skyriai;
pradėta profesinių bei
aukštesniųjų mokyklų pertvarka;
prasidėjo pokyčiai
aukštųjų mokyklų sistemoje (reorganizuojama
studijų, doktorantūros tvarka, priimtas Lietuvos Respublikos mokslo ir
studijų įstatymas);
priimtas Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas,
įteisinęs konceptualias švietimo reformos nuostatas ir sudaręs juridinį
pagrindą švietimo sistemos pertvarkai.
III, dabartiniame etape, truksiančiame
maždaug ligi 1998 m.:
kuriama vieninga tęstinė
(permanentinė) Lietuvos švietimo sistema, aprėpianti formalųjį bei
neformalųjį švietimą, išplėtotą valstybinių bei privačių
švietimo įstaigų tinklą; III etapo darbus detalizuoja švietimo
reformos programa. (Koncepcijos priedas).
IV etape (1998-2005m.):
tikrinami bei apibendrinami reformos rezultatai, tikslinama
ir plėtojama struktūra, programos, vadovėliai.
TIKSLAI IR PRINCIPAI
Svarbiausi ugdymo tikslai:
padėti asmeniui atskleisti
bendrąsias žmogaus vertybes ir jomis grįsti savo gyvenimą;
ugdyti kritiškai mąstantį
žmogų, gebantį svarstyti esminius žmogaus egzistencijos klausimus,
atsakingai daryti sprendimus ir savarankiškai veikti;
ugdyti asmenį,
pasirengusį profesinei veiklai, pasiryžusį ir gebantį adaptuotis besikeičiančiame
socialiniame, ekonominiame gyvenime ir jį
tobulinti;
brandinti asmens tautinę
bei kultūrinę savimonę;
ugdyti žmogų
demokratijai;
ugdyti Lietuvos valstybės
pilietį.
Šiems tikslams įgyvendinti
Lietuvoje kuriama permanentinė, ugdymo diferencijavimu ir integravimu
besiremianti švietimo sistema.
Švietimo sistema grindžiama
Europos kultūros vertybėmis: asmens nelygstamos vertės, artimo meilės,
prigimties žmonių lygybės, sąžinės laisvės, tolerancijos, demokratinių
visuomenės santykių teigimu.
Švietimo reforma remiasi demokratine Lietuvos ir
Europos švietimo patirtimi.
Lietuvos švietimo principai:
1.Humaniškumas: nelygstamo asmens vertingumo, jo pasirinkimo
laisvės ir atsakomybės teigimas.
2.Demokratiškumas: mokymasis ir gebėjimas
grįsti gyvenimą įsisąmonintomis demokratijos vertybėmis; švietimo
demokratinių santykių kūrimas ir laikymasis; visuotinis švietimo
prieinamumas; doros kaip būtino demokratijos pagrindo pripažinimas.
3.Nacionalumas: įsipareigojimas
Lietuvos kultūrai, rūpestis jos identiteto išsaugojimu ir istoriniu
tęstinumu. Lietuvos švietimas saugo ir plėtoja daugialytę, nacionalinių
mažumų patirtimi praturtintą krašto kultūrą.
4.Atsinaujinimas: atvirumas kaitai ir kritiškas naujo
priėmimas, išlaikant universalias dorovės normas
ir nacionalumo branduolį.
2. ŠVIETIMO SISTEMOS STRUKTŪRA
Švietimo sistemą
sudaro formaliojo ir neformaliojo švietimo struktūros (1 ir 2 pav.).
Formalusis švietimas – valstybės
reglamentuojamas ir kontroliuojamas, mokymąsi baigus egzaminais, gaunamas
valstybės pripažįstamas diplomas arba pažymėjimas. Šią švietimo dalį
apibrėžia valstybinis švietimo registras, nusakantis bendrojo lavinimo
standartus, specialybių ir profesijų sąrašus, bendruosius reikalavimus
programoms ir moduliams (atskiroms programų dalims), taip pat kvalifikacinius
reikalavimus.
Formalųjį švietimą
sudaro: a) nuosekliojo švietimo sistema, apimanti ikimokyklinio ugdymo
įstaigas, vaikų ir jaunimo bendrojo lavinimo mokyklas (įskaitant
specialiąsias), profesines, aukštesniąsias ir aukštąsias mokyklas; b)
nenuosekliojo švietimo sistemos dalis, apimanti suaugusiųjų formaliąsias
mokymosi įstaigas.
Neformalusis švietimas – tai asmens ar visuomenės
interesų sąlygojama savišvieta, apimanti valstybės švietimo registro
neapibrėžtą lavinimąsi.
1 pav.Švietimo sistemos schema (besimokančiųjų
amžiaus skalėje)
|
|
2 pav. Švietimo
sistemos schema (pagal pasiektą išsilavinimo lygį) |
2.1. NUOSEKLIOJO ŠVIETIMO SISTEMA
Ji kuriama laikantis ugdymo perimamumo
principo, laiduojant sistemos lankstumą ir
variantiškumą.
Iki mokyklos ugdoma šeimoje bei ikimokyklinėse
vaikų ugdymo įstaigose.
Mokyklinis ugdymas vyksta: pradinėse,
pagrindinėse (dešimtmetėse), vidurinėse bendrojo lavinimo mokyklose,
gimnazijose, jaunimo, profesinėse, aukštesniosiose ir aukštosiose mokyklose,
specialaus ugdymo įstaigose. Moksleivių mokymasis bendrojo lavinimo arba kito
tipo mokykloje yra privalomas iki 16 metų (imtinai).
Bendrojo lavinimo mokykla yra trijų
pakopų – pradinė, pagrindinė ir vidurinė. Pradinės mokyklos pakopa apima
I-IV bendrojo lavinimo mokyklose klases. Į I klasę priimami ne jaunesni kaip 6
metų vaikai, pasiekę reikiamą psichofizinės brandos lygį. Idant darniai
būtų pereinama nuo ikimokyklinio ugdymo į pradinį mokymąsi, mokyklose
steigiamos parengiamosios grupės (klasės) darželių nelankiusiems 5-6 metų
vaikams. Baigę pradinę mokyklą, moksleiviai tęsia mokymąsi pagrindinėje
bendrojo lavinimo mokyklos pakopoje, apimančioje V-X bendrojo lavinimo
mokyklos klases. Trečioji bendrojo lavinimo
mokyklos pakopa – vidurinė mokykla apima XI-XII
klases.
Gimnazija – pagilintą,
profiliuotą bendrąjį išsilavinimą teikianti, aukštesnius reikalavimus
kelianti mokykla. Ją paprastai sudaro 9-12 klasės.
Specialiojoje mokykloje ugdomi vaikai, dėl
itin rimtos fizinės negalios ar gilių vystymosi sutrikimų negalintys mokytis
bendrojo lavinimo mokykloje.
Jaunimo mokykla – į
praktinį pasaulio pažinimą orientuota, pradinius darbo įgūdžius ir
bendrojo lavinimo žinias teikianti ugdymo įstaiga. Ši mokykla skirta bendrojo
lavinimo mokykloje nepritapusiems, motyvacijos stokojantiems ar tiems, kurių
apsisprendimą lemia socialinės sąlygos.
Profesinėse, aukštesniosiose
ir aukštosiose mokyklose jaunimas rengiamas profesijai.
Profesinė mokykla –
pirminės profesinės kvalifikacijos darbui ūkio ir aptarnavimo srityse
rengianti bei bendrojo lavinimo žinias teikianti ugdymo įstaiga.
Aukštesnioji mokykla (kolegija) – aukštesnės
profesinės kvalifikacijos darbui įvairiose ūkinės ir socialinės veiklos
srityse rengianti ir bendrąjį kultūrinį išsilavinimą teikianti studijų
įstaiga.
Aukštoji mokykla – aukščiausios
kvalifkacijos profesinei, mokslinei ir kūrybinei
veiklai rengianti studijų institucija.
2.2. SUAUGUSIŲJŲ
(NENUOSEKLUSIS) ŠVIETIMAS
Jo institucijos skirtos paprastai
vyresniems negu 18 metų asmenims. Šios srities
formalusis švietimas aprėpia įvairių lygių bendrąjį bei profesinį
lavinimąsi, įskaitant aukštesnįjį ir aukštąjį mokslą. Tam skirtos ir
specializuotos suaugusiųjų švietimo įstaigos (suaugusiųjų mokyklos,
mokymosi centrai, atvirieji universitetai ir pan.), ir nuoseklaus švietimo
sistemos mokymo įstaigų specialūs skyriai suaugusiems. Nenuosekliojo
švietimo bruožas – mokymasis pasirenkant modulius. Mokymosi turinys ir
tempas derinami prie besimokančiųjų
patirties ir interesų. Įgytų modulių pagrindu galimi perėjimai iš
nenuosekliojo formalaus švietimo į nuosekliojo švietimo sistemą.
Neformalųjį švietimą
gali teikti įvairios institucijos (liaudies aukštosios mokyklos, vakariniai
kursai, įvairių bendrijų, visuomeninių organizacijų bei privačios
švietimo įstaigos, muziejai, bibliotekos ir
pan.). Tokį švietimą gali teikti ir formaliojo švietimo sistemos įstaigos.
2.3. PAPILDOMASIS UGDYMAS
Mokydamasis nuosekliojo švietimo sistemos
įstaigose moksleivis ir studentas gali papildomai
plėtoti savo gabumus, tenkinti pažintinius interesus ar saviraiškos poreikį.
Tam yra skirtos nuosekliojo ir nenuosekliojo švietimo institucijos: muzikos,
dailės, sporto, technikos mokyklos, įvairūs lavinimosi būreliai, studijos,
klubai, draugijos ir t.t.
Švietimo įstaigos gali
būti valstybinės ir nevalstybinės. Valstybines švietimo įstaigas steigia ir
išlaiko valstybė. Nevalstybinės švietimo institucijos gali gauti valstybės
paramą.
3. BENDRASIS VAIKŲ IR JAUNIMO
UGDYMAS
Bendrasis vaikų
ir jaunimo ugdymas – tai pagrindinė nuosekliojo švietimo grandis, asmens
tolesnio lavinimosi ir būsimos veiklos pamatas.
Bendrojo vaikų ir
jaunimo ugdymas – tai pagrindinė nuosekliojo švietimo grandis, asmens
tolesnio lavinimosi ir būsimos veiklos pamatas.
Bendrojo vaikų ir
jaunimo ugdymo paskirtis – kartu su šeima padėti gimtosios kultūros
erdvėje atsiskleisti asmens individualybei, parengti asmenį darniam
socialiniam gyvenimui.
Šiame švietimo tarpsnyje teikiamas šiuolaikinius
reikalavimus atitinkantis bendrasis išsilavinimas ir ugdomas asmens siekis
mokytis visą gyvenimą.
Visas bendrasis ugdymas orientuotas į
vaiką, jo poreikius ir gebėjimus. Pedagogų ir vaikų santykiuose laikomasi
abipusės pagarbos ir bendradarbiavimo nuostatų. Palaikoma ir skatinama
individuali ir grupinė iniciatyva.
3.1. IKIMOKYKLINIS UGDYMAS
Ikimokyklinis ugdymas atliepia
pagrindinius vaiko poreikius – saugumo, aktyvumo, saviraiškos. Jo uždavinys
– skatinti vaiko savarankiškumą, iniciatyvą, kūrybiškumą bei saugoti ir
stiprinti vaiko sveikatą.
Iki mokyklos ugdoma šeimoje, lopšeliuose (iki 3 metų)
ir darželiuose (iki 6-7 metų).
Ikimokyklinėse
įstaigose vadovaujamasi Kultūros ir švietimo ministerijos aprobuotomis
bendrosiomis programomis, jas individualizuojant, laisvai renkantis darbo formas
bei metodus.
Lopšelių ir darželių
lankymas nėra privalomas. Vaikai vestini į darželį nuo ketverių ar
penkerių metų, kad rengtųsi mokyklai ir formuotųsi jų bendravimo
įgūdžiai.
3.2. MOKYKLINIS UGDYMAS
Bendrasis mokyklinis ugdymas vyksta 12-metėje
vidurinėje mokykloje. Jis apima tris pakopas: pradinė mokykla (I-IV klasės),
pagrindinė mokykla (V-X klasės), vidurinė mokykla (XI-XII klasės). Visos
trys pakopos gali sudaryti vieną organizacinį darinį arba funkcionuoti
atskirai.
Vaikai su negiliais fiziniais ar psichiniais
sutrikimais mokomi kartu su sveikaisiais vaikais, gaudami jiems reikalingą
papildomą pagalbą.
Vidurinėje mokykloje
ugdymo turinys ir formos taikomos atsižvelgiant į mokinių brandos ypatybes,
jiems pereinant pradžios (I-IV kl.), adaptavimosi (V-VI kl.), žvalgymosi
(VII-VIII kl.), orientavimosi (IX-X kl.) ir apsisprendimo (XI-XII kl.)
tarpsnius.
Bendrojo ugdymo įstaigose,
atsižvelgiant į vaiko interesus, intelektualines išgales, sveikatą, ugdymo
turinys ir formos yra diferencijuojamos ir individualizuojamos, užtikrinant
ugdymo turinio privalomąją ir pasirenkamąją dalis.
Visose valstybinėse
mokyklose mokomasi remiantis Kultūros ir švietimo ministerijos aprobuotose
bendrosiose programose nustatytais reikalavimais. Mokyklos juos konkretizuoja
pasirinkdamos vadovėlius, kurdamos ir pasirinkdamos individualias programas.
Mokytojas kuria arba renkasi individualias programas, laisvai renkasi mokymo
metodus ir formas. Atskirų dalykų programas persmelkia ir jungia
universaliosios ugdymo programos. Gimtosios kalbos, dorinio, pilietinio,
etnokultūrinio, ekologinio, sveikatos, darbinio, technologinio, estetinio
ugdymo programos siekia suteikti atskirų dalykų studijoms vertybinę
orientaciją, supažindinti su atitinkamais veiklos būdais.
Ugdymo turinio programos sudaromos remiantis spiralės
bei koncentriškumo principais.
Atsižvelgiant į vaiko mąstymo
ypatumus skirtingais amžiaus tarpsniais, išskiriami keli ugdymo turinio
koncentrai. Kiekviename jų ugdymo turinys išdėstomas tam tikru būdu pagal
šiuos principus: konkretu-abstraktu, elementaru-sudėtinga,
integruota-diferencijuota.*
Ugdymo turinio programų
sudarymo koncentriškumo principą papildo spiralės principas – prie temų,
problemų, nagrinėjamų ikimokyklinėse įstaigose, pradinėse klasėse šiems
amžiaus tarpsniams pritaikytais būdais, grįžtama aukštesnėse klasėse, tik
jau kitais lygmenimis.
Keturi ugdymo turinio koncentrai atitinka naująją
bendrojo lavinimo mokyklos struktūrą – 4+4+2+2.
Pirmajame koncentre, kuris apima pradinės
mokyklos pakopą, orientuojamasi į konkretų ir integruotą pasaulio vaizdą.
Pradinėse klasėse siekiama atverti vaikui jam artimą aplinką, ugdyti dorinį
jautrumą, suteikti elementarių žinių apie žmogų, gamtą, gimtąjį
kraštą, suformuoti gimtosios kalbos, skaitymo, rašymo, skaičiavimo
pirmuosius įgūdžius, gebėjimą reikšti savo
mintis nesudėtinga sakytine ir rašytine kalba, duoti pirmuosius užsienio
kalbos pradmenis, sukaupti bendravimo ir bendradarbiavimo, meninės raiškos
patirtį. Mokoma, remiantis pavyzdžiu, patyrimu, veikla, tiesioginiu
išgyvenimu. Pradinio mokymo turinys yra visiems vienodai privalomas. Sudaroma
galimybė mokytis papildomai.
Pirmojoje pakopoje pagrindinių
dalykų paprastai moko vienas mokytojas. Pradinė mokykla glaudžiai
bendradarbiauja su šeima.
Antrajame koncentre, apimančiame
pagrindinės mokyklos V-VIII klases pereinama prie
dalykinės sistemos. Glaudi dalykų integracija išlieka, iškeliant skirtingus
mokomuosius dalykus jungiančias bendras problemas (žmogaus
ir gamtos, asmens ir kultūros, individo ir visuomenės sąveika), praktinius
kasdienio gyvenimo aspektus. Šiame koncentre gilinamos gimtosios kalbos ir
literatūros, matematikos, gamtos žinios, tęsiamas dorinis ugdymas ir
estetinis lavinimas. Pradedama mokyti antrosios užsienio kalbos, socialinių
mokomųjų dalykų. Ugdymo turinį sudaro privalomoji ir pasirenkamoji dalys.
VI-VIII klasėse pradedamas profiliuotas mokymas.
Trečiajame koncentre,
apimančiame pagrindinės
mokyklos IX-X klases, tęsiamas dalykinis mokymas, didesnį dėmesį skiriant
abstraktaus mąstymo ugdymui. Apibendrinami išklausyti kursai, laiduojantys
pagrindinės mokyklos išsilavinimo standartą. Gilėja profiliuotas mokymas –
daugėja mokomųjų dalykų pasirinkimo variantų. Pasirenkamieji dalykai
turėtų padėti apsispręsti renkantis tolesnę mokymosi arba veiklos kryptį.
Šiame koncentre esti ir kitas mokymo diferencijavimo aspektas – moksleivis
gali kai kurių pagrindinių mokymo dalykų mokytis vienu iš dviejų lygių:
pagrindiniu (B) arba sustiprintu (A). Mokymosi metu galima pereiti iš vieno
lygio į kitą. Trečiojo koncentro pabaiga sutampa su pagrindinės
mokyklos baigimu. Baigęs dešimtą klasę, moksleivis gauna pagrindinės
mokyklos baigimo pažymėjimą, kuriame nurodomas pagrindinės mokyklos
išsilavinimo standartą atitinkantis mokomųjų dalykų sąrašas ir jų
mokymosi įvertinimas (A) arba (B) lygiu. Pagrindinės mokyklos išsilavinimo
standartą sudaro valstybės reglamentuojamas mokomųjų dalykų žinių ir
įgūdžių lygis. Mokomųjų dalykų sąrašą sudaro branduolys: dorinis
ugdymas, gimtoji kalba ir literatūra, matematika, istorija, užsienio kalbos,
kūno kultūra bei kiti dalykai, kurie pasirenkami iš kalbų, gamtos ir
tiksliųjų, socialinių mokslų ir meninio ugdymo blokų.
Ketvirtajame koncentre, apimančiame
vidurinės mokyklos XI-XII klases, toliau mokymas
profiliuojamas. Atsižvelgiant į mokinių interesus, mokyklos galimybes,
konkrečią situaciją, mokykla gali
siūlyti humanitarinį, gamtamokslinį, techninį, ekonominį-komercinį
profilius ir kitus variantus. Nors diferenciacija visais aspektais išlieka,
naujas ugdymo turinio integracijos lygis pasiekiamas orientuojantis į
sisteminį mokymą, skaitant abstraktų ir probleminį mąstymą. Atsižvelgiant
į aukštesnę mokinių motyvaciją, keliami didesni reikalavimai savarankiškam
darbui.
Vidurinė mokykla baigiama
valstybiniais brandos egzaminais. Abiturientas laiko 5-7 brandos egzaminus:
privalomus – gimtosios kalbos ir literatūros, matematikos ir užsienio
kalbos, pasirenkamus – po vieną iš humanitarinių, gamtos, socialinių
mokslų blokų. Egzaminų metu mokinys pasirenka (A) arba (B) lygį. Išlaikęs brandos
egzaminus, abiturientas gauna brandos atestatą, kuriuo suteikiamas valstybinių
standartų reglamentuojamas vidurinis išsilavinimas. Bendrąjį vidurinį
išsilavinimą sudaro pagrindinės mokyklos išsilavinimo standartas ir
nustatytų modulių, įgyjamų vidurinėje mokykloje, gimnazijoje arba
profesinėje mokykloje, visuma. Gavę brandos atestatą, gali stoti į
aukštąsias, aukštesniąsias ir profesines mokyklas. Egzaminų neišlaikę,
gauna mokyklos baigimo pažymėjimą, suteikiantį teisę mokytis profesinėje
ir kai kuriais atvejais aukštesniojoje mokykloje.
Mokyklos sudaro sąlygas
atestatą gauti eksternu.
Bendrąjį išsilavinimą taip
pat galima įsigyti gimnazijose ir jaunimo mokyklose.
Gimnazijose besimokantiems moksleiviams keliami didesni
profiliuoto humanitarinio, gamtamokslinio arba techninio-komercinio bendrojo
išsilavinimo reikalavimai, suteikiamos platesnės
visų dalykų mokymosi galimybės. Paprastai į gimnaziją stojama baigus 8
pagrindinės mokyklos klases. Vidurinės mokyklos mokinys, išlaikęs egzaminus,
gali stoti į bet kurią gimnazijos klasę. Gimnazija baigiama laikant
valstybinius brandos egzaminus pagal bendrus reikalavimus.
Pagrindinės ir vidurinės
mokyklos moksleiviai, nepritapę bendrojo lavinimo mokykloje arba nepajėgiantys
jos lankyti dėl socialinių sąlygų gali pereiti į jaunimo mokyklą.
Paprastai jaunimo mokyklose mokomasi vienerius – dvejus metus. Iš jaunimo
mokyklos moksleivis gali sugrįžti į bendrojo lavinimo mokyklą arba eiti į
profesinę mokyklą. Ugdymo turinys ir formos jaunimo mokykloje yra
diferencijuojamos ir maksimaliai individualizuojamos.
Pagrindinio ir vidurinio išsilavinimo moksleivis gali siekti
mokydamasis eksternu.
Struktūrinė mokyklų reforma,
jos juridiniai, ekonominiai bei organizaciniai aspektai aptariami švietimo
reformos programoje.
Bendrąjį vidurinį
išsilavinimą, bei vidurinių mokyklų, gimnazijų ir jaunimo mokyklų,
Lietuvos Respublikoje dar teikia: kai kurios profesinės, sanatorinio,
internatinio tipo, specialaus režimo ugdymo įstaigų, kalėjimų ir
suaugusiųjų bendrojo lavinimo mokyklos.
____________________________
* Integruoto mokymo paskirtis – padėti
formuotis visuminiam ir darniam vaiko pasaulėvaizdžiui.
Diferencijuoto mokymo paskirtis – padėti
formuotis vaiko struktūruotam mąstymui, mokant atskirų mokomųjų dalykų
(dalykinis mokymas);
- suteikti galimybę mokiniui
rinktis pagal interesus ir polinkius (profiliuotas mokymas).
- sudaryti sąlygas vaikui
mokytis pagal gabumus ir sugebėjimus (individualizuotas mokymas)
3.3. SPECIALIOSIOS MOKYKLOS
Specialiosiose mokyklose ugdomi vaikai, kurie dėl
sunkios fizinės negalios ar ypač didelio intelekto sutrikimo negali
mokytis bendrojo lavinimo mokykloje. Šiose mokyklose sudaromos tinkamos sąlygos
vaikų psichinio ir fizinio vystymosi korekcijai, kompensacijai, asmenybės
vystymuisi, jų pasirengimui būsimai veiklai, profesinei adaptacijai ir
integracijai į visuomenę. Į specialiąją mokyklą vaikas siunčiamas
tik tais atvejais, kai mokyklos psichologo, vaiką
mokančio pedagogo, specialaus pedagogo korekcinė
pagalba neduoda laukiamų rezultatų. Vaikai iš specialiosios mokyklos gali
pereiti į bendrojo lavinimo mokyklą.
3.4. TAUTINIŲ MAŽUMŲ VAIKŲ IR
JAUNIMO UGDYMAS
Lietuvoje veikia tautinių
mažumų ikimokyklinio ugdymo institucijos ir visų pakopų bendrojo lavinimo
mokyklos, kurios ugdymo procesą organizuoja pagal bendruosius šios koncepcijos
principus. Jose sudaroma galimybė vaikams ir jaunimui įsigyti savąja tautine
kultūra paremtą bendrąjį išsilavinimą, dalį dalykų dėstant jų gimtąja
kalba. Kartu ši mokykla padeda vaikams ir jaunimui integruotis į Lietuvos
kultūrą, Lietuvos valstybės ir visuomenės gyvenimą. Šiose mokyklose
vartojami Lietuvoje parengti vadovėliai bei Kultūros ir švietimo ministerijos
aprobuoti užsienio vadovėliai. Viena iš dėstomų šiose mokyklose kalbų yra
valstybinė lietuvių kalba, kurios mokinys, baigdamas mokyklą turi būti
išmokęs tiek, kad galėtų tęsti mokslą (taip pat studijuoti aukštojoje
mokykloje) dėstomąja valstybine kalba.
Tautinių bendruomenių
iniciatyva gali būti steigiamos šeštadieninės (sekmadieninės) mokyklos.
4. PROFESINIS JAUNIMO UGDYMAS
Profesinis jaunimo ugdymas yra integrali nuoseklaus švietimo
sistemos grandis, teikianti galimybę įgyti
pirminį profesinį išsilavinimą darbui įvairiose ūkinės ir kultūrinės
veiklos srityse. Koncepcijoje aptariami tik bendrieji jos bruožai.
Pagrindiniai profesinio ugdymo uždaviniai
yra:
sudaryti jaunimui galimybę
įgyti profesinį bei bendrąjį kultūrinį išsilavinimą, atitinkantį
šiuolaikinį mokslo, technikos ir kultūros lygį bei pasirinkti profesinės
veiklos sričiai keliamus reikalavimus;
ugdyti nusiteikimą nuolatos
tobulinti profesinę kvalifikaciją, rūpintis savo kultūrine branda, siekti
prasmingos ir įvairiapusės asmenybės sklaidos.
Daugelis šiuolaikinių
profesinės veiklos sričių reikalauja
išsamių bendrojo lavinimo žinių, socialinės ir kultūrinės brandos,
nuolatinio profesinės kvalifikacijos tobulinimo, atsižvelgiant į sparčią
technikos ir technologinių procesų kaitą. Dėl to: a) vengiama pernelyg
ankstyvo moksleivių profesinio rengimo (paprastai jo pradžią nukeliant po
privalomojo mokymosi laikotarpio), b) siekiama suteikti moksleiviams gana
išsamius teorinius bendrojo ir profesinio išsilavinimo pagrindus, sudarant
galimybę lengviau persikvalifikuoti, lanksčiau prisitaikyti prie tolydžio
kintančių gamybos ir darbo rinkos
sąlygų.
Profesinio rengimo sistema yra glaudžiai
susijusi su kultūrine, ekonomine sfera, o jos veiklos rezultatai tiesiogiai
veikia socialines gyvenimo sąlygas. Tad būtinas bendras požiūris derinant
socialinių partnerių – valstybės, darbdavių, darbininkų interesus.
Socialiniai partneriai dalyvauja, nustatant strateginius jaunimo profesinio
ugdymo tikslus, turinį, metodus ir formas, koordinuojant ir vertinant
profesinio ugdymo įstaigų veiklą, priimant sprendimus dėl jų steigimo,
reorganizavimo bei likvidavimo. Siekiant laiduoti sklandžią socialinių
partnerių veiklos koordinaciją, informuoti visuomenę, kuriama efektyvi
informacijos sistema, kaupianti ir skleidžianti žinias apie darbo rinkos
perspektyvas, profesinio rengimo, tobulinimosi ir persikvalifikavimo poreikius,
profesinio ugdymo sistemos teikiamas paslaugas.
Jaunimo profesinio ugdymo sistema apima profesines ir
aukštesniąsias mokyklas (kolegijas). Profesinės
mokyklos rengia kvalifikuotus darbininkus bei įvairių aptarnavimo, verslo,
kultūros sričių darbuotojus.
Aukštesniosiose mokyklose rengiami specialistai, tarnautojai su aukštesniuoju
išsilavinimu įvairioms gamybos, aptarnavimo ir kultūros sritimis, taip pat
būsimieji individualūs verslininkai.
4.1. PROFESINĖS MOKYKLOS
Profesinių mokyklų sistema
apima įvairaus profilio ir akademinio lygio valstybines bei nevalstybines
profesines mokyklas. Valstybinės mokyklos yra pavaldžios Lietuvos Respublikos
kultūros ir švietimo ministerijai arba kitoms ministerijoms (departamentams).
Šalia profesinių mokyklų, turinčių
formaliojo švietimo įstaigų statusą, gali veikti įvairios neformaliojo
profesinio ugdymo funkcijas atliekančios įstaigos,
kurių steigėjai gali būti juridiniai ir fiziniai asmenys.
Į profesines mokyklas paprastai
priimami ne jaunesni kaip 16 metų moksleiviai. Išimties tvarka į kai kurias
iš jų priimama ir nuo 15 metų. Prie profesinių mokyklų gali būti
steigiamos jaunimo mokyklos, priimančios jaunesnius nei 16 metų
moksleivius. Profesinėse mokyklose įgyvendinamos įvairios profesijos
įsigijimo programos, besiskiriančios trukme, skirtos įvairaus
amžiaus ir išsilavinimo jaunimui.
1. Pagrindinė profesijos
įsigijimo programa skiriama jaunuoliams, ne jaunesniems kaip 16 metų,
baigusiems pagrindinę mokyklą. Mokslas trunka 2-3 metus. Jie čia įgyja
atitinkamą profesinę kvalifikaciją ir bendrąjį išsilavinimą, reikalingą
įstoti į atitinkamo profilio aukštąsias mokyklas.
2. To paties amžiaus ir
išsilavinimo jaunuoliams, nepageidaujantiems įsigyti bendrojo išsilavinimo,
skiriama tik profesinės kvalifikacijos programa.
3. Bendrojo lavinimo vidurinę
mokyklą arba gimnaziją baigusiems jaunuoliams, norintiems įsigyti profesiją,
skiriama iki 2 m. trukmės profesijos įsigijimo programa.
4. Nebaigusiems pagrindinės
mokyklos ir ne jaunesniems kaip 15 metų jaunuoliams skiriama 2 arba 3 metų
profesijos įsigijimo programa. Profesinėje mokykloje sudaroma galimybė
visiems norintiems įgyti pagrindinės bendrojo lavinimo mokyklos žinių.
Kitiems moksleiviams profesinės mokyklos rengia pagrindinių bendrojo lavinimo
disciplinų supaprastintas programas, supažindinančias moksleivius su
nebaigto bendrojo lavinimo mokyklos koncentro turiniu.
Organizaciniu požiūriu
profesinės mokyklos gali įgyvendinti vieną, kelias ar visas išvardintas
programas.
Idant profesinių mokyklų
tinklas būtų gerai tarpusavyje suderintų mokymo įstaigų sistema,
užtikrinamas mokymo perimamumas tarp atitinkamų tipų mokyklų taip pat
profesinių mokyklų ryšiai su bendrojo lavinimo vidurinėmis,
aukštesniosiomis bei aukštosiomis mokyklomis.
Koordinuojant profesinių
mokyklų veiklą, dalyvauja trys socialiniai partneriai: valstybė, darbdaviai,
dirbantieji. Valstybę atstovauja Kultūros ir švietimo ministerija bei
švietimų skyriai, taip pat kitos ministerijos (departamentai), turinčios
pavaldžių profesinių mokyklų; darbdavius –
Pramonės ir prekybos, Žemės ūkio ir kiti Rūmai; dirbančiuosius –
profesinės sąjungos. Sudaromos trišalės valdymo
struktūros – Lietuvos profesinio rengimo taryba bei regioniniai profesinio
rengimo komitetai. Socialiniai partneriai kartu derina profesinio mokymo
finansavimą iš valstybės bei vietinio biudžeto ir fondų, nustato
reikalavimus profesijoms bei įvertina kvalifikacijas. Be to, socialiniai
partneriai, atsižvelgdami į darbo rinkos poreikius, reguliuoja priėmimą į
mokyklas. Toks bendradarbiavimas yra profesinės mokyklos koncepcijos pamatas.
Konkrečios profesinės
mokyklos profilis, tipas, struktūra, mokymo trukmė joje nustatoma
atsižvelgiant į darbo rinkos poreikius, profesijų sudėtingumą, mokykloje
teikiamą bendrojo ir profesinio išsilavinimo lygį, pedagogų kadrus,
techninę bazę ir kt.
Profesinės mokyklos dirba pagal
programas, kurios yra aprobuojamos dalyvaujant visų suinteresuotų socialinių
partnerių atstovams. Jos yra tvirtinamos Kultūros ir švietimo ministerijos
arba nustatyta tvarka derinamos su ja.
Ugdymo procesas profesinėje
mokykloje apima teorinį mokymą bei praktinių profesinio darbo įgūdžių
įsisavinimą. Teorinė mokymo dalis turi sudaryti galimybę moksleiviams įgyti
arba plėsti: a) bendrąjį kultūrinį išsilavinimą, b) matematikos ir gamtos
mokslų pagrindus, c) žinias apie darbo pasaulį (socialiniai, ekonominiai,
teisiniai, psichologiniai, medicininiai aspektai), d) bendruosius profesijos bei
veiklos srities teorinius pagrindus (įskaitant informatiką), e) konkrečios
profesinės veiklos (specialybės) specifiką
perteikiančias žinias.
Galimi keli skirtingi mokymo proceso organizavimo būdai:
1) moksleivis sudaro sutartį su įmone ir praktinį mokymąsi atlieka
įmonėje; 2) po pirmųjų mokslo metų profesinėje mokykloje, mokyklai
tarpininkaujant, sudaro sutartį su licenciją gavusia įmone ir joje tęsia
praktinį mokymąsi; 3) praktinis mokymas vyksta praktinio mokymo centruose,
kuriuose sudaromos sąlygos, panašios į darbo sąlygas įmonėse. Visais tais
atvejais teorija išmokstama mokykloje. Taigi mokykla atsakinga už teorinį
parengimą, o įmonė (centras) – už praktinį mokymą; 4) teorinis ir
praktinis mokymas vyksta mokykloje. Šiuo atveju praktinis kvalifikacinis
egzaminas laikomas tik įgijus praktinio darbo patirtį; 5) gamykla (įmonė)
gali turėti savo mokyklą, kur moksleiviai įgyja ir reikalingų teorinių
žinių, ir praktinių darbų įgūdžių.
Profesinėse mokyklose plačiai
naudojamas modulinis mokymas, įgalinantis lanksčiai
organizuoti mokymo procesą, greičiau
prisitaikyti prie kintančių
darbo rinkos poreikių, technikos ir technologijos pažangos. Norint gauti
kvalifikacijos pažymėjimą, reikia išlaikyti teorinį ir praktinį
kvalifikacinius egzaminus. Kvalifikacines komisijas sudaro socialiniai
partneriai. Teorinis egzaminas laikomas mokykloje. Praktinis egzaminas laikomas
įmonėse arba praktinio mokymo centruose. Kvalifikaciją patvirtinantį
dokumentą išduoda Pramonės ir prekybos, Žemės ūkio ir kiti Rūmai.
Profesinėje mokykloje išlaikyti kai kurių bendrojo lavinimo dalykų egzaminai
gali būti įskaitomi kaip baigiamieji vidurinės bendrojo lavinimo mokyklos
egzaminai, jeigu Kultūros ir švietimo ministerija pripažįsta, kad minėtų
dalykų mokymo programos profesinėje mokykloje atitinka viduriniam
išsilavinimui keliamus reikalavimus.
4.2. AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS
Aukštesniųjų mokyklų
(kolegijų) tikslas – suteikti jaunimui aukštesnįjį išsilavinimą,
sudaryti galimybes tapti gerais specialistais, tarnautojais, pilietiškai
brandžiais žmonėmis. Šie specialistai gali savarankiškai dirbti ūkio ir
kultūros srityse, asistuoti specialistams, turintiems aukštąjį
išsilavinimą. Studijos aukštesniojoje mokykloje trunka iki 4 metų ir
baigiamos valstybiniais egzaminais arba diplominio projekto gynimu.
Aukštesniosios mokyklos gali būti
valstybinės ir nevalstybinės. Aukštesniųjų mokyklų struktūrą,
specialybių nomenklatūrą, ugdymo turinį ir trukmę reglamentuoja švietimo
registras. Registrą sudarant, dalyvauja socialiniai partneriai. Jie
atsižvelgia į Lietuvos ūkio struktūrą bei jos raidos perspektyvines
tendencijas, darbo rinkos poreikius ir prognozuojamus jos pokyčius, taip
pat reikalavimus, keltinus atitinkamų profesijų
specialistus rengiančioms mokykloms. Pagal moksleiviams teikiamo
išsilavinimo lygį aukštesniosios mokyklos užima
tarpinę vietą tarp vidurinį ir aukštąjį išsilavinimą teikiančių
mokyklų. Todėl aukštesniųjų mokyklų veikla itin glaudžiai siejama su
aukštųjų, profesinių ir vidurinių bendrojo lavinimo mokyklų veikla.
Aukštesnioji mokykla gali būti asocijuota su atitinkama aukštąja mokykla
arba turėti asocijuotą profesinę mokyklą. Užtikrinamas ugdymo turinio
perimamumas tarp aukštesniųjų, profesinių, vidurinių bendrojo lavinimo ir
aukštųjų mokyklų. Į aukštesniąsias mokyklas priimami asmenys, turintys
vidurinį išsilavinimą.
Skatintina aukštesniųjų
mokyklų iniciatyva sudaryti asociacijas ir derinti savo mokymo programas su
atitinkamo profilio aukštosiomis mokyklomis, panaudoti mokymo bazę bendriems
aukštesniosios ir aukštosios mokyklos tikslams ir kitos bendradarbiavimo
formos. Studentams gali būti sudaryta galimybė pereiti iš aukštesniosios
mokyklos į aukštąją ir atvirkščiai. Perėjimo
sąlygas ir tvarką nustato pačios mokymo institucijos.
Laiduojant glaudžią
aukštesniųjų mokyklų sąveiką su gamybos, komercijos, aptarnavimo,
aukštojo mokslo sferomis, kuriamos koordinuojančios institucijos iš
aukštesniųjų bei aukštųjų mokyklų, Kultūros
ir švietimo ministerijos, Pramonės ir prekybos, Žemės ūkio, Amatų rūmų,
Profesinių sąjungų atstovų.
Priklausomai nuo konkrečios
profesijos specialistų rengimui keliamų
reikalavimų mokslas aukštesniosiose mokyklose gali trukti nuo dvejų iki
ketverių metų. Aukštesniosios mokyklos ugdymo turinį sudaro bendrieji
kultūros, fundamentalieji, veiklos srities ir specialieji dalykai. Bendrųjų
kultūros ir fundamentaliųjų dalykų turinys yra santykinai pastovus.
Specialiųjų dalykų turiniui būdingas dinamiškumas, kurį sąlygoja
mokslinė, techninė, technologinė pažanga, kintantys ūkio poreikiai.
Aukštesniosios mokyklos, atsižvelgdamos į bendruosius asmenybės ugdymo
tikslus bei specifinius profesinio rengimo uždavinius, rengia konkrečius
ugdymo turinio projektus, derindamos juos su suinteresuotais socialiniais
partneriais bei teikia tvirtinti (derinti) Kultūros
ir švietimo ministerijai.
Aukštesniosios mokyklos ugdymo procesas organizuojamas
derinant studentų teorinį ir praktinį mokymą.
Plačiai taikomas modulinis mokymas, įvairios
studentų savarankiško darbo formos. Ugdymo procesas vyksta studijų principu.
Asmenys, besimokantys aukštesniosiose mokyklose (kolegijose) turi studento
statusą. Aukštesniosios mokyklos įstatymų nustatyta tvarka gali rengti
studentus bakalauro akademiniam laipsniui, kurį suteikia aukštosios mokyklos.
Moksleivių bendrojo ir profesinio pasirengimo lygį įvertina valstybinės
baigiamųjų egzaminų komisijos, kurios sudaromos bendru visų suinteresuotų
socialinių partnerių susitarimu.